Idealna potrawa na kolację- spaghetti.

beef-17040_1280

Każdy kraj ma potrawę, którą może się pochwalić. Włosi są jednak dominantami w tej dziedzinie. Od nich przecież pochodzi popularna wszechobecnie pizza. Z Włoch wywodzi się też potrawa, bez której niektórzy nie wyobrażają sobie kolacji – spaghetti. Jest to makaron, najczęściej bardzo długi, jasny lub pełnoziarnisty z dodatkami takimi, jakie każdy lubi. To jest jedną z zalet tego dania. Niektórzy dodają różne rodzaje mięsa. W Polsce do spaghetti popularne jest mięso mielone- wieprzowe lub drobiowe, garmażeryjne. Mięso polewane jest różnego rodzaju sosami. Najpopularniejszy jest sos boloński bo z takim sosem do Polski ,, przyszło’’ pierwsze spaghetti. Są zwolennicy sosów pikantnych i łagodnych. Do sosu i mięsa dodawane są różnego rodzaju dodatki. Najczęściej wkrajane są pieczarki na plasterki, na to posypywany żółty ser, który pod wpływem ciepła rozpuszcza się i stwarza fajny posmak. Obecnie popularne są w Polsce serowe rodzaje spaghetti. Na przykład sos serowy a zamiast pieczarek dodatkiem są brokuły. Wbrew opiniom, spaghetti może być bardzo wartościową odżywczo potrawą. Zależy oczywiście od tego, jak zostanie przygotowana i jakich składników użyjemy. Najwięcej kalorii mają oczywiście dania gotowe, te, które dostaniemy w restauracji czy w pizzerii ale jeszcze gorsze pod tym względem są dania gotowe z paczek. Bardzo niezdrowy jest sos, który jest nagminnie do tego dania dodawany- kupny w słoiku lub w torebce, sproszkowany. Takie sosy mają bardzo dużo konserwantów. Jeśli chociażby sos zrobimy samemu, liczba kalorii gwałtownie spadnie. Istnieje taka teoria, że to makaron jest tuczący. Tak naprawdę, makaron jest źródłem bardzo dobrze przyswajalnych węglowodanów, niezbędnych szczególnie dla osób trenujących, uprawiających sport. Dlatego spaghetti jest daniem, które takie osoby jedzą i nie traktują tego jako Fast food. Jak powinno być przygotowane spaghetti, żeby oprócz smaku miało więcej zdrowych wartości odżywczych niż pustych kalorii? Ważną kwestią jest to, jak zagotujemy makaron. Najlepiej, żeby był on zagotowany al. dente, czyli nie do końca miękki, dobrze wybrać ten pełnoziarnisty, który zawiera więcej błonnika niż zwykły makaron i da nam na dłużej uczucie sytości. Dodać możemy mięso mielone, z pewnego źródła i świeże. Pozostałe składniki i to, jak przygotujemy sos zależy od naszej własnej pomysłowości. Możemy dodać pieczarki, brokuł, szpinak, inne warzywa lub przyrządzić spaghetti z owocami. Sos przygotowujemy na bulionie warzywnym, lepiej ograniczyć dodatek ketchupu czy majonezu bo są to tylko zbędne kalorie. Tak przygotowane danie jest bardzo zdrowe.

Spaghetti jest typowym daniem przyrządzanym na kolacje, szczególnie jeśli chcemy kogoś na nią zaprosić. Dla wielu Polaków jest to danie popisowe.

Dodaj komentarz